Wednesday 13 January 2016

Cabaran Menabung 52 Minggu

Semalam semasa sibuk melayari muka buku, tiba-tiba terpandangkan satu perkongsian tentang cabaran menabung 52 hari.

Melalui sistem ini kita akan dapan menyimpan lebih RM1,000 dalam masa setahun. Lebih tepat lagi sebanyak RM1,378. Memang tertarik sungguh saya dengan perkongsian ini. Kena pula dengan azam tahun baru yang mahu banyakkan menyimpan secara sistematik. Apa lagi, cepat-cepat saya klik pada link yang diberi. 

Cabaran 52 minggu ini adalah berdasarkan tabungan pada kala menaik pada setiap minggu:
  • Minggu 1 : simpan RM1
  • Minggu 2 : simpan RM2
  • Minggu 3 : simpan RM3
  • Minggu 4 : simpan RM4
Pada hujung minggu ke 4, jumlah terkumpul adalah RM10. Teruskan hingga ke minggu terakhir pada tahun itu (minggu ke 52), dan anda akan mendapat jumlah terkumpul sebanyak RM1,378.

Setiap kali anda masukkan duit dalam tabung anda, tandakan (cross out) supaya anda tahu anda telah memasukkannya. Contoh seperti gambar di bawah:


Mengikut pemilik link, sistem tabungan ini boleh diubahsuai mengikut kesesuaian penabung. Contohnya boleh menggunakan kadar kenaikan sebanyak 50 sen berbanding RM1, atau menukar kekerapan masuk ke tabung daripada mingguan kepada bulanan atau dua minggu sekali.

Mengambil inspirasi daripada konsep tabungan ini, saya ubah-suai sedikit untuk diaplikasikan. Saya tetapkan jumlah mingguan yang banyak pada minggu gaji diterima, dan jumlah mingguan yang sedikit pada minggu sebelum minggu gaji. Almaklumlah minggu sebelum gaji keluar selalunya kita agak terkais-kais juga kan.
Maka inilah hasilnya (klik pada jadual di bawah untuk melihat dengan lebih besar):


Saya rasa lebih selesa menabung pada kadar berlainan begini berbanding kala menaik yang pemilik link cadangkan. Pada saya cara ini lebih menyeronokkan.

Bagaimana dengan anda? Berani sahut cabaran ini? Apa style yang akan anda gunakan?

Kredit: http://lifeasyouliveit.blogspot.com/2013/12/52-week-money-savings-challenge.html 

1 comment:

  1. Menarik idea ni. Terima kasih berkongsi. Nak buat juga insya Allah :)

    ReplyDelete